Av Linda - 22 juli 2014 11:11

Jag missar att skriva om kvällar nu mera. Vad kan det bero på? Att vi har fullt upp? Det låter högst troligt, för även om vi har semester så sitter vi inte i stugan och häckar.

Highness reds i skogen, det var väldigt varmt och bromsarna flög runt omkring hela tiden. Vid ett tillfälle så slängde hon till så med huvudet att dottern hamnade framför sadeln och trodde att hon skulle ramla av men hon lyckades hålla sig kvar - bra gjort! Jag red Pockis och Hanna red Skyssa.

Då Highness stått inne en del så var hon lite, lite svullen i benen men efter en lugn ritt så var det helt borta. Skönt! Mor min kände ingen skillnad alls på Highness ben så jag vet inte riktigt.

Av Linda - 21 juli 2014 13:01

.....men missade det då vi var på invigning av Loftet :)

Highness brunstar för fullt och Pockis klättrar på henne bak så vi var tvugna att sära på dem. Highness fick vila inne. Då vi förstod att det skulle bli varmt passade vi på att rida under förmiddagen. Det blev grusvägen förbi Snyten och till masten.

Av Linda - 19 juli 2014 21:29

Under förmiddagen så bestämde vi oss för att cykla iväg till stallet och ta in hästarna för en ridtur. Hästarna borstades och sadlades, då kom regnet. Å det kom inte lite regn heller, det stod som spön i backen! Plötsligt kom en blixt och åskan slog ner en bit bort. Hästarna tog det hela med ro men tjejerna tyckte att det var lite läskigt. Först lät vi hästarna stå klara i stallet med förhoppningen om att regnet skulle avta men efter tjugo minuter var det bara att inse att regnet skulle fortsätta ett bra tag till. Så vi tog av sadlarna igen och lyssnade på regnets smatter på taket.

När en timma gått så cyklade vi hem i regnet igen, utan att ha ridit. Vi tog oss dock tillbaka under kvällen och då fick vi en underbar uteritt förbi sjön mot backen som vi klättrade i två gånger.

Det första som Highness gjorde när hon kom ut i hagen var att rulla sig, sen gick hon ut och åt gräs.

Av Linda - 18 juli 2014 21:32

Bad, bad & åter bad. Så har dagens aktiviteter sett ut. Det blev dessutom en tur med båten till Suss & Torsten. På hemvägen stannade vi till vid Snytens enda, tror jag iaf, sandstrand.

Hästarna fick stå inne i stallet i några timmar, det var för varmt ute. De njöt av svalkan och att få lite ompyssling. Men blev ändå glada över att få komma ut igen :)

Av Linda - 17 juli 2014 21:58

Dottern kom springande till mig, när jag satt i duon ihop med mor min och läste, iklädd enbart bikini och tjoade "mamma skynda skynda"! Va? sa jag "Vi ska ut å rida och du ska rida Pockis, så skynda dig!". Så vad gör man inte för världens bästa dotter, jo man svirar om från en tunn liten bikini till helskodda ridbyxor och man klagar inte på att det blir bra mycket varmare ;).

Så klockan halv åtta red vi ut på skogsvägen vid sjön. Efter en lagom uppvärmningsrunda så tog vi några små skutt i skogen. Highness var väldigt pigg och dottern hade fullt upp med att hålla henne lugn, ponnyn älskar verkligen att hoppa! Men hon sticker inte även om hon blir väldigt pigg, springer i sidled osv. Det märks att hon har "tävlingshuvud" för hon vill inte stå sist och vänta på sin tur. Hanna red ju iväg på Skyssa först och då skulle dottern vänta med sin lilla häst. Jag höll mig sist på Pockahontas och även hon blev pigg, inte som Highness då såklart. Men det var riktigt skoj att hoppa i skogen igen, även om det var små små hinder :)

Av Linda - 17 juli 2014 17:27

Dottern red Highness i skogen och jag gick med. Hon ville så gärna prova att hoppa men att rida till herrgården, där det finns två små hinder, var inget alternativ då regnet hängde i luften. Så jag gjorde små hinder i skogen åt henne istället. Highness "tände till" av dessa men dottern hade ändå kontroll på henne. Både ponny och ryttare tyckte att det var roligt att få hoppa små hinder i skogen så det blev ett antal språng.

Sen red vi hem henne till trädgårdshagen :). Där fick hon vila i några timmar. Som vanligt passade vi på att träna lite social träning, hon kom fram till oss de flesta gånger. En gång tyckte hon nog bara att jag var dryg så då låtsades hon inte se mig ;)

När vi skulle rida hem igen så hann vi lagom rida iväg som kom en störtskur. Vi hade räknat med att rida en längre väg hem men det fick bli snabbaste vägen.

Av Linda - 15 juli 2014 19:54

Under förmiddagen tog jag på Pockahontas, dottern på Highness och Hanna på Skyssa en uteritt. Det regnade när vi red ut men regnet gav med sig efter en stund. Vi tog skogsvägen förbi sjön och red till backen där vi klättrad en stund. Sen red vi till en avtagsväg, red in där och sedan försökte vi att hitta någon ridbar stig men misslyckades totalt :(. Det tycks vara hopplöst att hitta stigar att rida på men vi försöker någon annan dag igen.

Efter ritten, som blev svettig, tvättade vi av hästarna och sedan fick Highness stanna inne en stund. Hon stod nöjd och njöt av att bli ompysslad en lite längre stund. Hennes mage är fortfarande rund, så som en betesmage får vara men hon är långt ifrån fet. När jag jämför henne med andra ponnyer på bete så är hon mindre än dem men jag tycker att hon är lagom :).

Jag har sagt det tidigare och jag säger det igen, Highness är den bästa lilla ponny som vi kunde ha köpt. Jag är så tacksam för att jag letade och letade innan vi bestämde oss för att ringa på någon ponny. När jag väl ringde så blev det denna lilla häst som vi åkte och tittade på samt köpte :). Vi gjorde ett riktigt fynd, hon ÄR verkligen en sådan ponny som vi sökte. Det enda som had varit ett plus var att hon skulle haft tävlingsvana också, men det löser vi ändå.

Av Linda - 14 juli 2014 21:58

Då vi hade främmande idag och jag fick stå för matlagningen så blev det ingen uteritt idag. Men det passade ändå bra då det regnade en del. Så Highness fick vila idag.